Voorlopig geen MindfulWalk Cursus en groepswandelingen.

Opeens zijn we beland in een situatie die volkomen nieuw is een onzeker.
En hoewel ik niet geleid word door angst maar door vertrouwen neem ik wel mijn verantwoordelijkheid.

Bewegen blijft goed en raad ik ook zeker aan maar omdat elkaar opzoeken risico’s inhoudt, maak ik pas op de plaats.
Is het niet voor mijzelf en mijn clienten, dan wellicht voor kwetsbare mensen om ons heen.

Daarom heb ik besloten dat de wandelgroepen en Mindful Walk cursus bij ZilteBries Coaching en Mindful Walk Texel voorlopig niet doorgaan.
Individuele coaching in de buitenlucht kan voorlopig wel en gaat in overleg.

Laten we allemaal doen wat we kunnen om de verspreiding van dit virus te beperken.
Via de website, Facebook en Instagram blijf ik je motiveren om er alles aan te doen om fit en gezond te blijven.
Zorg goed voor jezelf en elkaar!

Lente equinox

21 Maart is het de lente equinox.

Op die dag zijn de dag en de nacht precies even lang, het donker en het licht zijn met elkaar in evenwicht.

En dat we vanaf dat moment een half jaar lang weer langer daglicht zien dan dat het donker is zie je aan alles!

Er ontstaat kleur in de natuur. Bomen en struiken beginnen aan hun bloei en overal laten bloemen zich boven de grond zien.

En ook wij komen weer meer naar buiten. Gelokt door het licht laten we de donkere wintermaanden achter ons.

Een dag om je bewust worden van de balans van dat moment en je voor te bereiden op het punt waarop alles in de natuur en dus ook wij, uit onze winter rustperiode komen.

Om deze dag bewust te beleven trek ik er op uit. Misschien zien we elkaar, ergens in de natuur, bij daglicht. Genietend van het moment waarop de natuur laat zien dat zij volledig in evenwicht is.

Na dat omslagpunt van donker naar licht zie je de rust veranderen naar activiteit. Overal en ook bij ZilteBries Coaching en Mindful Walk Texel worden weer meer activiteiten gepland. Wil je daar meer van weten dan vertel ik er graag over. Je kunt mijn contactgegevens en meer informatie vinden op de website ziltebries.nl en https://www.mindfulrun.nl/texel/

Getagd met , , , , , , , , , , , , , ,

Storm

Wat maakt zo’n storm veel los!

Alles waait overal heen en iedereen heeft het erover.

Stormschade….als je huis, je thuis, je basis wordt geraakt dan doet dat iets met je merk ik.

Natuurgeweld is iets wat niemand onder controle heeft.

Sowieso hebben we de natuur eigenlijk niet onder controle, al denken we dat we heel wat kunnen regelen, plannen en manipuleren. De natuur zoekt toch zijn eigen weg en geeft ons het nakijken.

Dat bevalt me wel, het maakt me nederig en dankbaar. Voor wat we mogen gebruiken maar niet van ons is. We mogen op de aarde verbouwen maar niet de aarde verbouwen.

Als ‘eilandmeisje’ geniet ik er altijd enorm van als het stormt! Ik wil naar buiten, de elementen voelen. Mijn zintuigen de kost geven en weer thuiskomen met zand in mijn haar en een zoute smaak op mijn lippen.

Gisteren waren we afgesloten van het vasteland. De boot voer niet meer. Dat lijkt misschien vervelend maar zo voelt het helemaal niet. Het geeft juist een gevoel van vrijheid. Ik vraag me af of dat typisch iets is voor eilanders, dat gevoel.

Omdat ik ook van mensen hoor dat ze zich wel opgesloten voelen op zulke momenten en het eng vinden. Of die dan toch blij zijn dat ze hier niet wonen…

Jaren geleden ontwikkelde ik mijn eerste coachingthemawandeling die de naam kreeg ‘Terug naar je natuur’

Dit jaar ben ik begonnen met een cursus met diezelfde naam.

Een jaar lang ben ik aan het werk met de elementen, de invloed van de maan en de zon op de aarde en op ons, de kringloop van al het leven, de oorsprong van de jaarfeesten en de verbinding van de christelijke feesten met de natuur.

Gisteren las ik in mijn cursusboek over de betekenis van de maand februari. Deze maand staat van oudsher voor zuivering. Schoonmaken en opruimen zodat er ruimte komt voor nieuwe groei en ontwikkeling.

Hier in huis wordt deze weken geschilderd en schoongemaakt. Als dat geen zuiveren is binnenshuis.

En buiten woedt de storm. Laat maar waaien!

Alles wat niet meer voldoet of niet sterk genoeg is wordt losgelaten en waait weg.

Doorgewaaid en schoongespoeld buiten en fris geverfd en gesopt binnen komt alles straks weer schoon tevoorschijn.

Klaar voor een nieuw seizoen van groei, bloei en ontwikkeling.

Getagd met , , , , ,

5-weekse MindfulWalk & Zwanger cursus

Tijdens de MindfulWalk zwangerschapscursus van Mindful Run leer je goed luisteren naar je lichaam. Je leert je grenzen beter aanvoelen en hoe je veilig kunt bewegen/sporten tijdens je zwangerschap zonder prestatiedruk. Je leert hoe je mindfulness technieken toe kunt passen om beter te ontspannen en bewuster te leven. En je leert wat het effect is van ademhaling in relatie tot stress. Met de tools en technieken uit de Mindful Run & Zwanger kun je meer genieten van je zwangerschap en daarna.

Geschikt voor:

– Iedereen die wil wandelen tijdens de zwangerschap (advies is aanmelden tussen 14 – 26 weken*

* Ben je langer dan 26 weken zwanger dan kan in overleg met de instructeur besloten worden of deelname mogelijk is. Voor 14 weken is je lichaam met veel nieuwe processen bezig en is je kindje ‘in de maak’. Vaak is het daarom fijn om na deze periode te starten met een cursus als deze. Stuur als je minder dan 14 weken of meer dan 26 weken zwanger bent een bericht mee bij de aanmelding wat de reden is om graag buiten deze periode om te willen starten.

De cursus heeft geen prestatiedoel maar wat is dan wel het effect?

*Fysiek fit blijven maar ook het leren omgaan met alle veranderingen in je lijf, hormonen etc..

*Wel in beweging zijn, maar ook je grenzen goed leren aanvoelen. En hoe ga je om met al die onzekerheden tijdens een zwangerschap en de hectiek daarna? De mindfulness oefeningen kunnen hier enorm bij helpen. De combinatie van inspanning en ontspanning, maar wel lekker in de buitenlucht”. 

We gaan je in deze cursus niet leren ‘ puffen’. We gaan ook niet 1,5 uur trainen. De cursus is echt gericht op hoe je zelf zo goed mogelijk in balans blijft, wat vervolgens weer een positief effect heeft op je baby en je omgeving tijdens en na de zwangerschap.

Na de cursus kun je de technieken zelfstandig toepassen en op jouw niveau doorgaan met bewegen / sporten. Deze cursus kan ook prima samenlopen met een andere vorm van bewegen tijdens de zwangerschap.

Voorbeeld van een cursusdag

10.00 uur: Start cursus rustig inlopen of andere opwarmende oefeningen;

10.15 uur: Ademhalingstechnieken, Yoga en Core Stability oefeningen geschikt voor de zwangere vrouw

10:30 uur: Beter leren lopen, lopen als beleving, beter leren voelen;

10:50 uur: Kern specifiek gericht op diverse ademhalingstechnieken;

11.15 uur: Cooling down en Body-Scan;

11:30 uur: Einde training.

 
Resultaat

Meer energie door een betere ademhaling, betere focus, makkelijker lopen, beter kunnen ontspannen, beter je grenzen aanvoelen.

Kosten

De cursuskosten bedragen €95,– voor 5 bijeenkomsten van 1,5 uur.

Aanmelden: https://www.mindfulrun.nl/texel/

MindfulWalk cursus

Activiteiten in de vakantieperiode

Middenin de vakantieperiode is er een cursus MindfulWalk van start gegaan op de maandagochtend.

Veel groepslessen en activiteiten stoppen in de zomermaanden en daar is niet iedereen blij mee. Voor mensen die graag in beweging willen blijven maar liever niet alleen wandelen, óf voor mensen die juist nu tijd hebben om te beginnen met wandelen blijkt deze 5-weekse zomercursus een uitkomst.

MindfulWalk
Aktiviteiten in de vakantieperiode
activiteiten in de vekantieperiode

Inmiddels zijn van deze cursus alweer 2 van de 5 lessen geweest.

MindfulWalk
Kon je niet meedoen of lees je het nu pas?

De volgende MindfulWalk cursussen komen er aan, lees verder om te zien welke groep voor jou het meest geschikt is.

Vanaf nu kun je inschrijven voor de volgende 5-weekse cursus MindfulWalk die start op donderdagavond  22 augustus! Verdere data van deze cursus zijn 29 augustus, 5, 12 en 19 september. Tijd:19.30-21.00 uur

Heb je interesse in deze cursus waarin bewegen, mindfulness en de ademhaling centraal staan maar wil je liever niet ’s avonds?

In oktober en november beginnen de cursussen op dinsdagmiddag en zaterdagochtend.

En wat kun je nog meer verwachten…..

MindfulWalk Rustig-aan

MindfulWalk rustig aan
Activiteiten in de vakantieperiode
MindfulWalk rustig aan....

5-weekse cursus met een aangepast wandeltempo, rustigere oefeningen en ook aan te raden als je bijv. problemen hebt met je balans.  

MindfulWalk rustig aan...
Activiteiten in de vakantieperiode
MindfulWalk

Geschikt voor: opbouwen na ziekte of een moeilijke periode en voor wie niet gewend is aan regelmatig bewegen of al wat stram wordt.

Laat het me weten als je interesse hebt, de cursusdata zijn nog niet ingepland en je mag je voorkeur voor dag en tijd aangeven.

MindfulWalk & Zwanger

5-weekse cursus MindfulWalk speciaal gericht op gezond blijven bewegen tijdens de zwangerschap.

Geschikt voor gezonde zwangeren die graag in beweging blijven, met aandacht voor de veranderingen van je lichaam en daaraan aangepaste oefeningen.

Wandelen, mindfulness oefeningen en ademhalingstechnieken.

Ben je tussen 12 en 26 weken zwanger dan kun je starten met deze cursus.  

De volgende MindfulWalk & Zwanger cursus start op 2 november, is dat te laat voor jou maar wil je wel graag meedoen? Laat het me weten, dan kijken we wat er mogelijk is

MindfulWAlk & Zwanger
Activiteiten in de vakantieperiode
MindfulWalk & Zwanger

I

MindfulWalk en pas bevallen

MindfulWalk & pas bevallen
Activiteiten in de vakantieperiode
Pas bevallen...

5-weekse cursus MindfulWalk speciaal voor moeders, vanaf 8 weken na de bevalling. Weer opbouwen van kracht en conditie. Wandelen, mindfulness en ademhalingstechnieken. Data volgen.

Voor alle MindfulWalk cursussen kun je je aanmelden via https://www.mindfulrun.nl/texel/

Wil je eerst wat meer informatie of overleggen over welke groep of datum voor jou geschikt is, neem dan gerust contact op. https://ziltebries.nl/contact/Ook binnenkort op het programma, andere, incidentele themawandelingen….volg de berichten, bijv. hier, of hier

En natuurlijk ben je ook nog steeds welkom voor een individueel coachingtraject, helemaal afgestemd op jouw situatie, vragen, mogelijkheden en beperkingen, bij voorkeur en zo mogelijk wandelend in de natuur.

Getagd met , , , , , , , , ,

Vertraging, hoe meer hoe beter…

Schotland, wat was je geweldig!

Ondanks of misschien wel juist dankzij de vele regen tijdens de 3 weken dat ik in Schotland was heb ik genoten van het prachtige landschap, de natuur en cultuur.  

De ruige wildernis, de indrukwekkende bergen en groene heuvels,  prachtige heldere watervallen en rivieren, rotsen met papagaaiduikers, schitterende zonsondergangen…..en wandelgebieden waar je soms uren geen mens tegenkomt.

De kleine smalle weggetjes met veel bochten waar je niet eens links kán rijden omdat de weg niet breder is dan de auto en waar je, als er een tegenligger komt, met elkaar moet communiceren en samenwerken om te kunnen passeren. Het doet iets met je.

Hoewel ook spannend af en toe, het kan niet anders dan dat je daar rustig van wordt.

Vertraging….. meestal heeft dat woord een negatieve klank.

We ‘moeten’ toch op tijd zijn….en er moet zoveel gebeuren dus we hebben geen tijd te verliezen!  

Maar als je kunt vertragen omdat er even niets hoeft en als het niet erg is dat alles langer duurt, dan voel je je eigen ritme en kom je terug bij jezelf, bij je natuur.

Daar is een rustperiode zoals vakantie voor bedoeld. Uitrusten, tot rust komen en opladen.

Even iets anders dan anders, misschien ook ergens anders maar als dat niet tot de wensen of mogelijkheden behoort, je hoeft niet perse weg te zijn om tot rust te komen.

Mijn vakantie zit er op.

De rust niet, dat probeer ik vast te houden en mee te nemen elke dag.

Door zoveel mogelijk altijd en overal mijn aandacht te besteden aan wat er op dat moment is hoef ik niet op vakantie te zijn om rust in mijn leven te hebben.

Doe alles wat je doet met volledige aandacht; Het klinkt simpel maar is makkelijker gezegd dan gedaan.

Afleiding ligt altijd op de loer, er is van alles en nog wat dat onze aandacht weghaalt van dat waar we op dit moment mee bezig zijn.

Gedachten meestal. Over iets dat in de toekomst of het verleden ligt.

‘Wat als ik dit of dat anders had gedaan… oja, en toen gebeurde er dat…’, ‘Als ik straks klaar ben dan heb ik mooi nog even tijd voor…en dan ga ik….’

En voorbij is het moment waarin je eigenlijk bent!

In gedachten ben je er dan niet bij maar op dat moment bezig met iets dat geweest is of nog moet komen. Dat is jammer, want als je het op deze manier bekijkt, mis je precies het moment waarin je leeft.  En als dat bij elkaar heel veel momenten zijn, gaat er veel aan je voorbij; Leven en werken terwijl je een gevoel van rust ervaart, véél minder stress, ook als het druk is, onverwachte geluksmomentjes omdat je beter leert voelen waar het om gaat. Bij jou, in jouw leven.

Stress zit in je hoofd en vervolgens in je lijf. Een stressvolle omgeving wil niet zeggen dat jij er gestresst van moet worden. Moeilijk? Jazeker! Maar je kunt er wel mee leren omgaan.

Er zijn gelukkig manieren om te leren meer aandacht voor het moment te hebben en eerder te merken wanneer je wordt afgeleid zodat je weer terug kunt naar nu!

Want NU is waar het gebeurt! Alles!

En daarmee heb je veel meer de regie over je leven in handen.

Wil je meer weten over hoe ik dat doe en hoe ik jou daarin met coaching of een Mindful Walk cursus kan begeleiden?

Neem gerust contact met me op of lees er over op mijn website.

Sta af en toe even stil en geniet van het moment.

Ik wens je een fantastische zomer!

In balans zijn, hoe doe je dat…

In balans zijn, we willen het allemaal zo graag want dan voel je je fijn, toch?

Maar hoe doe je dat als je dagen vol zijn en je aan jezelf nauwelijks toekomt.

Balans heeft veel, zo niet alles te maken met goed voor jezelf zorgen.

Als je tijd vrij maakt om bewust te leven; gezond koken en eten, sporten, lezen, wandelen, iets doen dat je ontspant, dan ga je bijna vanzelf ook bewuster om met werken, zorgen en andere verplichtingen.

Dat klinkt lekker rustig, hè, en in balans.

Terwijl je in die situatie misschien niets anders doet dan wat je gewend bent.

Je doet je het alleen met een andere mindset!

Voeg eens een beetje mindfulness toe aan je dag en er ontstaat een heel ander gevoel.

Bewust en met aandacht bezig zijn met wat je op dat moment doet.

Het is eigenlijk net als met appeltaart.

Een supermarkttaartje is best lekker maar als je zelf de appels hebt geschild, precies weet wat je hebt toegevoegd om die heerlijke smaak te krijgen waar jij zo van houdt en hebt afgewacht tot hij gaar en warm uit de oven komt, dan geniet je er zoveel meer van.

Ambachtelijk, natuurlijk, de produkten die je gebruikt zijn vers en je geeft je eigen favoriete draai aan het recept maar daarbij komt nog iets anders.

Het proces dat voorafgaat aan voordat je de taart kunt eten; het maken van het deeg, de juiste verhoudingen (wat heb je nodig en hoeveel!!), het mengen van de vulling, bewust bezig zijn met het creëren van iets, dat maakt je hoofd leeg.

Je bakt appeltaart, niets anders, hoe rustgevend wil je het hebben!

Of herken jij je daar niet in en laat je tijdens het bakken allerlei gedachten in je hoofd toe die je onrustig maken omdat je die daarna nog moet doen. ‘Moet’ die appeltaart nog even snel tussendoor, omdat…ja, waarom eigenlijk…en geeft het je helemaal niet dat rustige gevoel waar ik het net over had?  

Vaak begint een dag al met haast.

Haast zodra de wekker is gegaan, – jij en je huisgenoten hebben tenslotte een tijdsschema-  iedereen moet op tijd op school of werk zijn.

En omdat je dat niet in een paar minuten voor elkaar hebt, je wilt ook graag dat iedereen pas na een goed ontbijt de deur uitgaat, vraagt dat wel het één en ander van je organisatietalent.

Herkenbaar? Ja, we herkennen het bijna allemaal wel.

Toch kan het wel anders, zonder nu gelijk overal te laat te komen of de wekker een uur eerder te zetten. Het gevoel dat je er bij hebt kan anders, waardoor de haast verdwijnt.

Stel dat je als de wekker gaat nog heel even blijft liggen. Niet om te snoozen maar om je even bewust te zijn van het wakker worden, te voelen hoe je lichaam ontwaakt en om je in te stellen op de dag die komen gaat. Een mindful begin in plaats van direct onrust en stress.

Zelf start ik de dag graag op met wat yogaoefeningen, het zet me ‘aan’ zonder haast of stressgevoel. Niet iedereen zal ’s morgens de rust kunnen opbrengen om zo de dag te beginnen maar er zijn genoeg manieren te bedenken om rust in je dag te brengen zonder dat het veel tijd neemt.

Ook gedurende de dag, elke dag, kun je er zelf voor zorgen dat jij de regie houdt over jouw dag (en leven).  Ontspan eens even de schouders,  zittend aan je bureau bijvoorbeeld, of haal een paar keer rustig en bewust adem, als je op weg bent van de ene naar de andere zorgcliënt.

Als je nu vooral de drukte en de haast herkent, vraagt het wel een verandering van je.

‘Wat is voor mij belangrijk’, is daarbij een goede vraag die je jezelf kunt stellen en dan gaat het over alle onderdelen die deel uitmaken van jouw leven. Oftewel, even terug naar de appeltaart; wat heb je nodig en hoeveel!

Misschien heb je gelijk al ideeën bij wat je daarmee kunt doen om je beter in balans te voelen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het brengen van meer rust en balans in je leven, kijk dan eens op mijn website of maak een afspraak voor een mindful coachwandeling.

Mijn coaching is altijd in de natuur. Het brengt direct rust in een druk hoofd als je tussen de bomen of langs het strand loopt. Bovendien maak ik graag gebruik van wat de natuur ons laat zien. Als je er oog voor hebt zijn er voorbeelden te over van hoe de natuur omgaat met verandering.

Probeer het zelf maar eens eens uit, ga de natuur in en kijk om je heen. Wat zie je, wat gebeurt er, welke processen zijn er gaande…wat heeft de natuur je te vertellen?

En…hoe kom je weer uit het bos?


De ervaring leert dat het bijna onmogelijk is nog net zoveel stress te voelen als toen je er in ging.
Geniet er van!

Getagd met , , , , , , , ,

Workshop Herfst-Themawandeling ‘Loslaten’

Workshop Herfst- Themawandeling ‘Loslaten’

Wat in jouw leven zou jij wel los willen laten, waar blijf je mee rondlopen of komt steeds weer terug?

In deze wandeling sta je stil bij wat het thema ‘loslaten’ voor jou betekent en word je je ervan bewust wat je daarbij zoal tegenkomt.

Zaterdag 3 november 2018

Aanvang 13 uur

Locatie: Stania State

Rengersweg 98b

9062EJ Oentsjerk

Deelname €20,00 incl. kopje koffie of thee

 

Met oefeningen en vragen uit de Do-In yoga en Mindful coaching onderzoek je op een speelse en ontspannen manier

wat jij vasthoudt en hoe dat voor je is,

of dat in jouw leven van vandaag misschien niet meer nodig is

en wat het idee van loslaten met je doet.

Met metaforen uit de natuur, …wat gebeurt er in de herfst en hoe gaat dat dan…  zien we hoe de natuur loslaat, wat het effect daarvan is en hoe we dat op onszelf kunnen betrekken.

 

Deze workshop duurt totaal ongeveer 3 uur en wordt begeleid door:

 Matty van der Velde                                                  Jeanette van Heerwaarden

Do-In yoga docent                                                      Mindful TriA© Stresscoach

Shiatsu Friesland                                                       ZilteBries Coaching

0511 474321  06 20633483                                              06 12432547

www.shiatsu-friesland.nl                                                 www.ziltebries.nl

mattyvandervelde@hetnet.nl                                         info@ziltebries.nl

 

De wandeling staat op zichzelf en is los te volgen maar heb je behoefte aan een vervolg dan zijn individuele behandelingen, lessen of gesprekken mogelijk op afspraak.

Getagd met , , , , , , , , , , , , , , , ,

Privacyverklaring ZilteBries Coaching


ZilteBries Coaching verwerkt je persoonsgegevens wanneer je gebruik maakt van mijn diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan mij verstrekt.

ZilteBries Coaching hecht waarde aan het vertrouwen van jou als cliënt of cursist en gaat zorgvuldig om met de bescherming van jouw gegevens. De toegang tot opgeslagen gegevens is beveiligd.

Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die bij ZilteBries Coaching kunnen worden opgeslagen of verwerkt.

    • Contactgegevens: Voor- en achternaam, telefoonnummer, E-mailadres, bankrekeningnummer.
    • Bijzondere persoonsgegevens: eventuele blessures en of medicijngebruik.

ZilteBries Coaching verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

    • Het afhandelen van jouw betaling
    • Je te kunnen bellen of e-mailen voor het maken van reserveringen en afspraken.
    • Als aandachtpunt mbt de gezondheid.
    • ZilteBries Coaching verwerkt ook persoonsgegevens als wij hier wettelijk toe verplicht zijn, zoals gegevens die nodig zijn voor de belastingaangifte.

ZilteBries Coaching bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is, met een maximum bewaartermijn van 7 jaar.

ZilteBries Coaching verkoopt jouw gegevens niet aan derden en zal deze uitsluitend verstrekken indien dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Met bedrijven die jouw gegevens verwerken in onze opdracht, sluiten wij een bewerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van jouw gegevens.

Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door ZilteBries Coaching. Je kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering van je persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van je toestemming of bezwaar op de verwerking van jouw persoonsgegevens sturen naar info@ziltebries.nl 

Getagd met , , , , ,

Quote van de week @ZilteBries coaching


Coaching al wandelend in de natuur

Coaching al wandelend in de natuur

Getagd met , , , , , , , , , , , , , ,
Top